Gode råd og øvelser

Forstuvning

En forstuvning er, når der i forbindelse med et vrid i et led, opstår en skade på ledbåndene omkring. Oftest ses større eller mindre hævelse samt smerter ved støtte og brug. For at undgå forværring af skaden startes akut behandling.

Symptomerne varer fra en til seks uger afhængig af skadens sværhedsgrad. Der kan være gener ved større belastninger i op til tre måneder – nogle gange længere. Med en god vejledning fra fysioterapeut og ordentlig genoptræning, vil der i langt de fleste tilfælde ikke være blivende gener. Ved voldsom skade tilses skaden evt. af læge for at udelukke andre diagnoser.

Lændehold

eller ved smerter over lænd og baller bør du udspænde muskulatur. Rygliggende på gulv – bøj det ene knæ op mod brystet, mens det andet ben ligger helt strakt ud. Også her anvendes ispakning for at lindre.

Muskelskader

Fibersprængning efter kraftigt muskelarbejde, som regel under idræt. Hyppigst på for- eller bagsiden af låret eller i lægmusklerne.
Muskelskade efter direkte slag mod muskel: Kan ramme både dyb- og overfladisk muskulatur. På låret kaldes det ofte “trælår”.
Begge tilstande fører til en blødning i muskulaturen, og der udvikles en irritation af vævet omkring skaden
Behandlingen er ens for skade ved overbelastning og efter traumer.
Aflast musklen de første 2-3 døgn uden at massere, udspænde eller give varmebehandling på musklen.
Efter denne periode kan man begynde med let udspænding og let belastning. Undgå at udløse smerter.

Varm godt op med en aktivitet, som ikke belaster skaden. Udspænd den skadede muskel, hold udspændingen i ca. 40 sekunder, gentaget 3-5 gange med pauser imellem
Træningen øges efterhånden gradvist for ikke at bryde skaden op igen.

For at komme rigtigt godt i gang igen, kan det være nyttigt at få god fysioterapeutisk vejledning til korrekt optræning efter større skader.

PC-arbejdspladsen

bør være indrettet optimalt, da man ofte sidder længere tid i samme position. “Sid aktivt” med indskudte pauser. Sørg for god, blød belysning og klæd dig i ikke for stramt siddende tøj.

Nakke/hovedpine

kan skyldes din siddestilling, som må korrigeres.
“Sid aktivt” og sørg for at variere din arbejdsdag med forskellige opgavetyper.

Motion

kan inddrages i hverdagens aktiviteter. Tag trappen, cyklen, den lille pause med stræk på forsømte muskler. Og varier din kost.

Havearbejde

skal varieres. Hav f.eks. 3 redskaber med, og skift så redskab hver 20. minut.