Hovedpine

Nakkesmerter er meget hyppige og i løbet af 1 år vil 30-50 % af den voksne befolkning opleve nakkesmerter. Ofte vil du i forbindelse med nakkesmerter opleve en form for funktionsnedsættelse, hvilket vil sige, at de bevægelser, du normalt kan gøre ubesværet, vil være begrænset eller smertefulde. Typisk vil du have svært ved at dreje hovedet, føle en låsning i nakken, have svært ved at dreje hovedet eller måske undgår du at bruge din arm.

Symptomer

Nakkesmerterne kan trække op i baghovedet, panden eller sætte sig som hovedpine, men de kan også trække ud i skulder, arm og/eller hånd.

Symptomerne kan komme akut, hvor du f.eks laver en forkert bevægelse eller vågne med smerter om morgenen. De kan også komme snigende, hvor du gradvist over en rum tid føler at smerterne i nakken tager til. Dette ser vi en del ved ensidige arbejdsstillinger.

Uanset hvilke symptomer du oplever og hvad årsagen er hertil, laver vi en grund indersøgelse og lægger en lan for din behandling.

Fysioterapeuterne ved Svendborg Fysioterapi har mange års erfaring i at undersøge, behandle og vejlede dig i forhold til din hovedpine. Vi vil i undersøgelsen have særligt fokus på at afdække, hvilken type hovedpine, du har, hvad der er medvirkende til at udløse den, og hvilke behandlingstiltag, der kan være relevante for dig.

Behandlingen vil som regel bestå af en akut smertelindring, manuel behandling og øvelser, der har til formål at genvinde normal funktion, hvor også holdningskorrektion og ergonomi kan være relevant.