Hvad er fysioterapi?

Fysioterapi er som fag forholdsvis ungt, men den fysioterapeutiske behandling har en lang historie.

Lige siden antikken har massage, manipulationsbehandling og sygegymnastik været kendte behandlingsformer. Hippokrates, lægevidenskabens fader, tog udgangspunkt i naturens og menneskets ressourcer, og det er stadig grundlaget for fysioterapien.

I starten af sidste århundrede blev fysioterapien præsenteret og defineret som en række behandlingsmetoder og teknikker, der siden er udviklet til specifik profession inden for flere retninger. Tradition, kultur og opsamlet viden har båret udviklingen gennem tiden.

Svendborg Fysioterapi kan med 7 fysioterapeuter i Svendborg tilbyde en vifte af specialer og interesseområder, og derved bedre tilfredsstille patienternes behov for optimal behandling.

McKenzie behandling

Et af vores specialer er McKenzie behandling og de her tilknyttede metoder til diagnosticering af rygproblemer. Med McKenzie som tilgang, behandler vi smerter og udstrålende smerter i nakke- og rygregionen, og vi lægger stor vægt på, at du som rygpatient er aktivt involveret i behandlingen. Dette gennem fysiske øvelser og grundig information, så du på sigt bliver i stand til at kurere dig selv.

Supersole – indlægssåler

Vi tilbyder også indlægssåler, Supersole, som bliver specialfremstillet til dig her på klinikken. Sålerne forsøger at genskabe balancen ved skævheder i ryg, hofte eller knæ. Skævhederne skyldes ofte fejlstillinger i foden, og folk med platfod, nedsunket forfod og hulfod har stor gavn af Supersolekonceptet. Supersole forebygger og lindrer også smerter i Achillessenen, løberknæ, springerknæ, skinnebensbetændelse og hælspore.

Fodsmerter

Fodsmerter kan fx være hælspore eller plantar fasciitis som tilstanden også hedder rammer rigtig mange og er typisk en langvarig problemstilling der ofte tager måneder at blive helt kvit. En anden årsag er nedsunken forfod. Her kan man ved øvelser, behandling og mobilisering genskabe noget af fodens tværgående bue og skabe en aflastning for smerten- dette tager ofte lang tid.

Knæsmerter

Svendborg fysioterapi har et bredt udbud af behandlingsmuligheder og kompetencer i forhold til knæsmerter.

Fodsmerter

Knæsmerter

Akupunktur

Behandlingen foregår ved at der stikkes tynde nåle i hud og muskler. Nålene stimulerer nervesystemet. Denne stimulering medfører smertelindring, øget blodgennemstrømning og afspænding i musklerne.

Neuromuskulær elektrisk stimulation

Neuromuskulær elektrisk stimulation (NMES) er en behandlingsform hvor der via elektroder på muskulaturen kan skabes en stimulering af muskelfibrene i den pågældende muskel. Elektroderne leder en svag strøm ind til muskulaturen og stimulerer til henholdsvis opspænding eller afslapning, alt efter formålet med behandlingen.

Behandling og genoptræning

Vi behandler og genoptræner også sportsskader, fiberskader og fibersprængninger efter idræt. Vi afhjælper nakkesmerter, skulderproblemer, hovedpine og tennisarm gennem fysioterapeutisk behandling og holdtræning. Har du Parkinson, hjælper vi dig til at hindre fald i fysisk funktionsniveau.

Behandling i eget hjem

Mod lægehenvisning, tilbyder Svendborg Fysioterapi at behandle dig i dit eget hjem, hvis du er patient med særlige behov eller har et svært handicap, som gør transporten til vores klinik besværlig.

Nakkesmerter

Nakkesmerter er meget hyppige og i løbet af 1 år vil 30-50 % af den voksne befolkning opleve nakkesmerter. Bliv klogere på symptomer og behandlingstilbud hos Svendborg Fysioterapi.

Skuldersmerter

De typiske symptomer fra skulderpatienter er smerter og nedsat bevægelighed af skulderen.
De fleste tilfælde skyldes en irritation omkring senerne og slimsækkene i skulderleddet som opstår, fordi styringen omkring skulderleddet er blevet for dårlig.

Underbenssmerter

Har du smerter i skinneben, ankel eller achillessenen? Behandling gennem genoptræning i form af styrkeøvelser og udspænding.

Rygsmerter

Rygsmerter er en meget udbredt lidelse. Ca. hver fjerde dansker har af og til smerter i ryggen. Disse smerter kan skyldes alt fra muskelinfiltrationer, hold i lænderyggen til diskusprolaps.

Det er kun ganske få ryglidelser, som opereres, f.eks. hvis der er smerter, som forstyrrer følelsen i dele af kroppen.

Hofte- og lyskesmerter

Har du smerter i lyske eller hofte? Læs mere om symptomer og behandlingstilbud af lyske- og hostesmerter hos Svendborg Fysioterapi. Hos os får du et skræddersyet forløb

Albue – hånd – underarm

Smerter i albue, underarm eller hånd er hyppigst opstået som følge af en overbelastning.Det er især almindeligt med smerter på ydersiden af albuen – såkaldt epikondylit (tennisalbue).

Behandling og genoptræning

Behandling i eget hjem