Nakkesmerter

Nakkesmerter er meget hyppige og i løbet af 1 år vil 30-50 % af den voksne befolkning opleve nakkesmerter. Ofte vil du i forbindelse med nakkesmerter opleve en form for funktionsnedsættelse, hvilket vil sige, at de bevægelser, du normalt kan gøre ubesværet, vil være begrænset eller smertefulde. Typisk vil du have svært ved at dreje hovedet, føle en låsning i nakken, have svært ved at dreje hovedet eller måske undgår du at bruge din arm.

Symptomer

Nakkesmerterne kan trække op i baghovedet, panden eller sætte sig som hovedpine, men de kan også trække ud i skulder, arm og/eller hånd.

Symptomerne kan komme akut, hvor du f.eks laver en forkert bevægelse eller vågne med smerter om morgenen. De kan også komme snigende, hvor du gradvist over en rum tid føler at smerterne i nakken tager til. Dette ser vi en del ved ensidige arbejdsstillinger.

Uanset hvilke symptomer du oplever og hvad årsagen er hertil, laver vi en grund indersøgelse og lægger en lan for din behandling.

Whiplash (piskesmæld) / forstuvning af nakken

En piskesmældsskade er ikke en entydig skade, men repræsenterer en række forskellige symptomer. Der kan eksempelvis være tale om forstrækning af muskler, forvridning af led, skader på ligamenter og ledbånd, blødning i muskler og led samt overstrækning af nervevæv.

Efter et piskesmæld kan du opleve akutte symptomer med det samme eller inden for få dage. De mest almindelige symptomer er smerter i nakke, skuldre og hovedpine.

Slidgigt (artrose)

Slidgigt – eller artrose – er en kronisk, såkaldt degenerativ ledsygdom, hvor brusken i leddet gradvist nedbrydes. Symptomer er smerter, ømhed, stivhed og knasen i leddene. Slidgigt er en gigtsygdom, hvor brusk og væv omkring leddene langsomt ødelægges. I nakken kan det føre til smerter, nedsat bevægelighed og i nogle tilfælde manglende plads til nerverødderne, så man oplever samme symptomer som ved en prolaps.

Hold i nakken (nedsat bevægelse, låsning)

Den typiske sygehistorie er, at du vågner en morgen med stiv, smertefuld nakke efter at have ligget med hovedet i skæv stilling om natten. I nogle tilfælde kan tilstanden opstå efter forstrækning i forbindelse med fysisk aktivitet. Hold i nakken er en ufarlig tilstand, men du kan have smerter omkring nakken, føle dig opspændt og have nedsat bevægelighed i nakken.

Diskursproblematik

Diskusproblematik (prolaps, protrusion og degeneration)
Diskusprolaps i nakken kan opstå akut eller over tid. Typisk vil du mærke, at der opstår smerter lokalt i nakken, som stråler ud mod den ene skulder, ned i armen og måske helt ud i hånden og fingrene.Hertil kan der opstå en sovende fornemmelse eller tab af kraft/styrke i området. Smerten vil forværres i visse stillinger og bedres i andre. Smerterne er typisk værst om natten og tidligt om morgen.

Et forløb med en nakkeproblematik kan bestå af:

• Smertemodulerende behandling
  • Øvelsesvejledning så du både kan få smerterne under kontrol men også forebygge eventuelle nye episoder
  • Holdforløb på vores nakke- og skulderhold. Læs mere her.