Skuldersmerter

De typiske symptomer fra skulderpatienter er smerter og nedsat bevægelighed af skulderen.
De fleste tilfælde skyldes en irritation omkring senerne og slimsækkene i skulderleddet som opstår, fordi styringen omkring skulderleddet er blevet for dårlig.

Dette kan skyldes din holdning, arbejdsstillinger, traumer såsom fald, eller det kan komme uden nogen påviselig grund. Det vigtigste er, at styresystemet bliver genoprettet, og vi får genoptrænet skulderen korrekt.
Skuldersmerter kan også stamme fra nakken eller albuen, hvor smerterne udbredes til skulderen.

Subakromielt smertesyndrom / impingement

Denne diagnose anslås at stå for 75% af alle tilfælde af skuldersmerter. Typisk vil du opleve smerter, når du løfter din arm ud fra kroppen. Smerterne skyldes, at du under bevægelse af din skulder klemmer enten dit senevæv eller en lille fedtpude (slimsæk). En del patienter klager også over natlige smerter og svært ved at ligge på den smertefulde side.
Instabilitet (ledskred, hypermobilitet)

Din skulder kan blive ustabil, hvis du har beskadiget ledbånd eller andre strukturer omkring skulderen fx ved sport eller fald. Ofte medfører dette, at du har sværere ved at bevæge skulderen eller at den føles løs.
Skulderen kan også føles løs/instabil hvis du er hypermobil (overbevægelig), dvs at dit led kan bevæge sig, ud over hvad normalbevægeligheden for leddet er. Dette kan skabe smerte, usikkerhed og i nogle tilfælde kan leddet gå helt eller delvist af led.

Ruptur (sprunget muskler og sener)

Er du faldet eller har du på anden måde skadet din skulder kan både dine ledbånd, sener og knogler være blevet beskadiget og helt eller delvist være sprunget.

Med alderen, er der også større sandsynlighed for at nogle sener springer omkring skulderen, pga slidtage (degeneration). Mange lever ubesværet med dette og ved faktisk ikke de har sprunget noget. Andre har selvfølgelig smerter og her vil styrke omkring de tilbageværende muskler og sener i skulderen være gavnligt.

Slidgigt (artrose)

Det er meget sjældent, at selve skulderleddet bliver ramt af artrose, men har du haft meget skulderbelastende arbejde igennem mange år, kan du have fået slitageforandringer i det lille led mellem kravebenet og skulderbladet. Slitagen kan medføre små ændringer i knoglen, og disse kan give samme lokale smerter som ved subacromielt smertesyndrom.

Brud (fraktur)

Brud kan opstå efter fald eller andre traumer mod skulderen. Typisk vil du efter et brud være over skadestuen først, der tager et røntgenbillede for at bekræfte mistanken. Efter et brud og en periode, hvor du ikke kan bruge armen/skulderen, kan der være smerte, samt behov for at få armen igang igen. Den kan føles stiv og mangle kræfter.

Frossen skulder

En såkaldt frossen skulder skyldes en inflammation i skulderens ledkapsel. Når dette sker, skrumper ledkapsel, og skulderen bliver smertefuld, og der opstår nedsat bevægelighed i skulderen. Frossen skulder en en langvarig proces, men det vil gå over igen. Man er ikke sikker på, hvorfor en frossen skulder opstår, men det kan opstå pga. en tidligere skade på skulderen eller efter en operation. Det er især diabetespatienter, der døjer med denne form for skulderskade.

Behandlingen afhænger af årsagen til smerterne og de fleste kan behandles uden operation. Efter en grundig undersøgelse af skulderen, lægges der en plan for hvordan vi bedst hjælper dig. Yderligere har vi også et genoptræningshold for skulder- og nakkeproblematikker.
Er du alligevel en af dem, der er blevet opereret, kan vi selvfølgelig også hjælpe med genoptræning herefter.